Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Kajian Nvidia Project Shield

Kami melihat jika benar-benar mungkin untuk bermain permainan PC pada pegang tangan

Kami mula-mula melihat peranti permainan mudah alih Projek Perisai Nvidia di CES pada bulan Januari, dan teruja tentang kemungkinan platform permainan Android yang tepat dan keupayaan untuk bermain permainan PC di mana sahaja di rumah anda.

Kami kini mempunyai peluang untuk bermain dengan Projek Perisai, dan kesan pertama adalah baik. Ia adalah satu konsep yang pelik, jadi kami akan merakamkan sebentar mengenai apa yang Shield dan tidak.

Itulah pemasangan Android 4.2 standard yang berjalan pada apa yang kelihatan seperti pengawal Xbox pertama

Perisai kelihatan seperti pengawal Xbox (asal) dengan tegas Tegra 4 yang dibina. Ia direka untuk bermain permainan Android yang dioptimumkan untuk pengawal fizikal dan bukannya menyentuh, dan aplikasi Tegra Zone menapis Google Play untuk permainan yang berfungsi dengan baik dengan pengawal fizikal.

Sesetengah permainan berfungsi dengan baik dengan skrin sentuh, tetapi yang lain, seperti banyak platformer dan penembak, hanya tidak, jadi mempunyai kombinasi pengawal yang baik dan permainan yang dioptimumkan untuk butang fizikal adalah rahmat bagi mereka yang menginginkan konsol atau permainan gaya PC di sebuah pegang tangan.

Hawken untuk Android mendapat banyak manfaat daripada butang fizikal

Walau bagaimanapun, silap mata Projek Shield adalah apa yang berlaku jika anda mempunyai PC desktop dengan kad grafik Nvidia dipasang; Projek Perisai akan membolehkan anda memainkan permainan PC pada peranti pegang tangan, selagi permainan tersebut berfungsi dengan gamepad yang serasi dengan Xbox. Permainan yang diberikan pada PC dan video dihantar ke skrin Project Shield, seperti versi tempatan OnLive. Anda kemudian boleh bermain permainan PC di sofa anda, di atas katil atau di kandang taman anda tanpa harus terikat dengan PC desktop yang besar.

Ia semua menjanjikan dalam teori, dan kami gembira untuk mengatakan bahawa sistem berfungsi dengan baik dalam realiti. Kami mencuba Shield dengan Assassin's Creed 3, dan genggam mencerminkan apa yang sedang berlaku pada skrin PC tanpa penurunan kualiti yang jelas. Kami melihat gerak-gerik framerate yang sangat sesekali, tetapi ini tidak dapat dilihat; ia merasakan pengalaman PC permainan yang betul. Nvidia mendakwa Perisai mempunyai latensi 100-150ms, yang serupa dengan pengawal wayarles Xbox 360.

Pengawal cermin apa yang ada di skrin - ia permainan PC di dalam poket anda, selagi anda tinggal di rangkaian yang sama seperti PC dengan kad grafik Nvidia

Pengawal itu sendiri adalah munasabah. Thumbsticks tidak mempunyai banyak perjalanan seperti yang kita suka, jadi gamepad tidak di sana dengan pengawal Xbox 360, tetapi peranti perisai masih selesa untuk digunakan dan tahan. Prototaip yang kami gunakan mempunyai beberapa plastik keras, tetapi Nvidia mengatakan bahawa ini akan digantikan dengan bahan yang lebih lembut untuk pengeluaran.

Projek Perisai boleh didapati pada Q2 tahun ini, jadi anda tidak perlu menunggu lebih daripada dua atau tiga bulan untuk mendapatkan tangan anda pada beberapa permainan PC mudah alih. Nvidia enggan ditarik harga, hanya mengatakan bahawa Shield "bukan model bersubsidi" - syarikat itu nampaknya menjangka dapat menghasilkan wang pada peranti itu sendiri, dan bukan melalui tawaran kandungan.

Top