Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Perisian InterDigital Akan Bantu Membuat Sel vs Wi-Fi Pilihan pada Telefon

Pada hari Selasa, pembekal teknologi wayarles lama mengumumkan ketersediaan pelanggan Pengurus Akses Pintar (SAM) yang boleh menggabungkan maklumat mengenai kekuatan isyarat dan faktor lain dengan dasar pembawa untuk membuat keputusan bila secara automatik akan mengalihkan telefon dari satu jenis rangkaian ke yang lain. Kekuatan terbesar SAM adalah berdasarkan piawaian industri, maka pembuat dan pembawa telefon bimbit dapat melaksanakannya secara konsisten, menurut InterDigital. Kini tersedia untuk Android dan Windows Phone.

Pengendali mudah alih cuba memanfaatkan rangkaian Wi-Fi yang dijalankan sendiri dan orang lain supaya mereka dapat meningkatkan pengalaman data mudah alih pelanggan mereka dan mengambil beberapa ketegangan dari rangkaian selular mereka. Tetapi teknologi untuk mengambil telefon bimbit dari satu jenis infrastruktur kepada yang lain masih dalam tahap awal. InterDigital berkata ia membina SAM di sekitar standard ANDSF (Access Network Discovery dan Selection Function) sehingga pembawa dan pembuat telefon tidak dibebani dengan banyak sistem proprietari yang berbeza untuk mengendalikan fungsi tersebut.

SAM adalah perisian klien yang akan dibina ke dalam telefon pintar dan tablet dan termasuk dalam aplikasi pengurus sambungan untuk komputer riba. Ia berfungsi dengan pelayan dalam rangkaian pengendali mudah alih untuk membuat dan menjalankan keputusan tentang rangkaian yang hendak digunakan untuk perkhidmatan data. Keputusan tersebut dapat mempertimbangkan kekuatan isyarat Wi-Fi yang berdekatan, sama ada rangkaian itu dimiliki oleh pembawa, dan dasar pembawa ke arah pelanggan dan aplikasi yang mereka gunakan.

Walaupun infrastruktur operator sendiri dapat memberikan beberapa maklumat mengenai kekuatan isyarat atau ketersediaan rangkaian 3G, 4G dan Wi-Fi, data mengenai sistem Wi-Fi pihak ketiga perlu datang dari telefon bimbit, kata Jim Nolan, naib presiden penyelidikan dan pembangunan di InterDigital. Maklumat lain yang boleh digunakan untuk membuat pilihan rangkaian, seperti keadaan hayat bateri, juga berasal dari telefon bimbit, katanya.

Oleh sebab keadaan awal perkembangan ANDSF, keputusan yang dibuat sekarang adalah antara penggunaan selular atau Wi-Fi untuk semua trafik data telefon. Versi masa depan ANDSF yang akan datang pada tahun hadapan hingga 18 bulan sepatutnya dapat memberikan beberapa aplikasi ke Wi-Fi dan beberapa kepada selular berdasarkan dasar, keperluan dan keadaan semasa, kata Nolan. Versi yang lebih lambat dijangka dapat menggabungkan kapasiti dua rangkaian yang berbeza untuk memberikan satu aplikasi menuntut satu paip tanpa wayar yang lebih gemuk. InterDigital telah melaksanakan keupayaan ini sendiri, tetapi tidak dalam produk berasaskan piawaian, katanya.

InterDigital menunjukkan SAM di Kongres Dunia Mudah Alih pada bulan Februari dengan sistem LightRadio Alcatel-Lucent, yang menggunakan 5780 Dynamic Services Controller Wi- Modul Kawalan Fi untuk menghantar dasar pembawa ke peranti pelanggan. SAM telah diuji dan boleh didapati untuk Windows Phone dan versi Android 2.3 (Gingerbread), 3 (Honeycomb) dan 4 (Ice Cream Sandwich). Jika Apple meminta untuk itu, berpotensi kerana permintaan daripada pembawa dengan iPhone, SAM akan dilaksanakan untuk iOS, kata Nolan.

InterDigital mempunyai akar mendalam dalam teknologi mudah alih digital dan mendakwa kira-kira 8,800 paten. Tahun lepas, syarikat itu menyaman Nokia, Huawei Technologies dan ZTE yang mendakwa pelanggaran paten, dan dilaporkan telah menjadi sasaran pemerolehan oleh Google untuk portfolio patennya.

Stephen Lawson merangkumi teknologi mudah alih, penyimpanan dan rangkaian untuk

The IDG News Perkhidmatan . Ikuti Stephen di Twitter di @dlawsonmedia. Alamat e-mel Stephen adalah [email protected]

Top